Svatí
a spravedliví rodiče Přesvaté Bohorodice, Jáchym a Anna
památka 9. / 22. září
Svatý
spravedlivý Jáchym, pocházel z pokolení Judova, královského rodu Davidova, a
svatá spravedlivá Anna z pokolení Lévi, z kněžského rodu Áronova. Tito manželé
byli spravedliví před Bohem a bezúhonně zachovávali všechna Hospodinova
přikázání a ustanovení.
Volba
Boží Prozřetelností, aby se oni stali rodiči Matky Boží, ukazuje na jejich
svatý a Bohu milý život, neboť právě jim byla dána dcera, nad všechny svaté
světější, Bohu nejmilejší a nad cherubíni ctěnější. „Ó blahoslavená dvojice!“
takovýmito slovy, je oslavuje Církev, „vy jste vynikli nad všechny rodiče,
vždyť jste vydali tu, která je nad veškerým stvořením!“ ¹.
Jáchym
a Anna se dožili vysokého věku. Svatý Jáchym zemřel několik let po uvedení své
Bohem požehnané dcery do chrámu, k jejímu zasvěcení Bohu, ve věku okolo 80 let.
Svatá Anna, když se stala vdovou, se přestěhovala z Nazareta, kde žila s
Jáchymem, do Jeruzaléma. A přebývala v Jeruzalémském chrámu u blahodatné Marie.
Po dvou letech v Jeruzalémě, zesnula spravedlivá Anna ve věku okolo 70 let.
Církev
nazvala svaté spravedlivé Jáchyma a Annu Bohorodiči, neboť byli tělesnými
předky Ježíše Krista. Tito spravedliví, jsou na konci každé bohoslužby
Pravoslavné Církve, každého dne modlitebně vzpomínáni. To proto, aby se Bůh,
skrze modlitby Matky Boží a svatých spravedlivých rodičů Jáchyma a Anny,
smiloval a požehnal všechny ty, kteří opouštějí svatý chrám.
Památka
Bohorodičů Jáchym a Anny, se slaví následující den, po svátku Narození
Bohorodice. Neboť po svátku Narození Panny Marie, je vhodné oslavit i její
svaté rodiče. Církev je takto oslavovala od pradávna.
Na
základě dávné tradice, v sedmém století svatý Ondřej Krétský ve svém kázání ke
svátku Narození Bohorodice, nám říká:
„Jáchym
byl muž mírný a tichý, zbožný, vychovaný v zákoně Božím. Žil ctnostně v tělesné
čistotě, vedl bezúhonný a poslušný život v souladu s Boží vůlí, chodil s Bohem.
Přesto však, zůstával bezdětný až do stáří. Rozkvět jeho života, nepřinesl
žádné plody lůna.
Stejně
tak i Anna, byla bohumilá, zdrženlivá žena, která žila se svým manželem v
naprosté čistotě, přesto zůstávala bezdětná. Dodržování Pánových přikázání, považovala
za svou první a jedinou povinnost přesto ji bezdětnost zraňovala, smutnila
proto, truchlila a naříkala. Pro svou neplodnost, snášela urážky i odsouzení.
Jáchym
a Anna společně smutnili nad tím, že neměli nástupce svého rodu. Avšak jiskra
naděje v nich zcela neuhasla. Oba neustále povznášeli svou modlitbu k Bohu, aby
jim daroval dítě, které by bylo pokračovatelem rodu.
Napodobujíce
modlitbu Chany – Anny, která byla Bohem vyslyšena (1. Sam 1, 10), neodcházeli od
Božího chrámu a vroucně prosili Boha, aby rozřešil jejich neplodnost a jim
bezdětným, daroval plod života, což se i splnilo.
Bohumilý
dar jejich naděje, nebyl Dárcem darů ponechán bez odměny (Jak 1, 17). Všemocná
Boží moc, se zjevila v pravý čas, ku pomoci těm, kteří své slzy prolévali v
modlitbě před Bohem. A ten, učinil starý pár způsobným, aby z něj vyrašil nový
plod života.
Takto,
od neplodných rodičů, jako z už odkvetlých stromů, vyrašil pro nás
přeslavný plod, Přečistá Panna. Pouta neplodnosti byla zlomena, modlitba dala zázračně
vyrašit plodu, bezdětná porodila dítě, bezdětná se stala šťastnou matkou.“
_______
¹ Ó
blahoslavená dvojice! Vy jste vynikli nad všechny rodiče, vždyť jste
vydali tu, která je nad veškerým ostatním stvořením! Vskutku blahoslavený jsi,
Jáchyme, když
stal ses rodičem
takové dívky!
Požehnané je
tvé lůno,
Anno, neboť jsi
vydala matku našeho Života.
Požehnaná
prsa, jejichž mlékem jsi kojila živitelku Toho, který živí vše, co dýchá! Modlíme se k vám, všemi
velebení bohorodiče, proste
ho,
aby se smiloval nad dušemi našimi!
»Sláva…
I nyní…« (Hlas 5.), po stichirách na »Hospodine, k tobě volám«, v den svátku
svatých
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.