pondělí 22. září 2025

 

Svatí a spravedliví rodiče Přesvaté Bohorodice, Jáchym a Anna

památka 9. / 22. září


Svatý spravedlivý Jáchym, pocházel z pokolení Judova, královského rodu Davidova, a svatá spravedlivá Anna z pokolení Lévi, z kněžského rodu Áronova. Tito manželé byli spravedliví před Bohem a bezúhonně zachovávali všechna Hospodinova přikázání a ustanovení.

Volba Boží Prozřetelností, aby se oni stali rodiči Matky Boží, ukazuje na jejich svatý a Bohu milý život, neboť právě jim byla dána dcera, nad všechny svaté světější, Bohu nejmilejší a nad cherubíni ctěnější. „Ó blahoslavená dvojice!“ takovýmito slovy, je oslavuje Církev, „vy jste vynikli nad všechny rodiče, vždyť jste vydali tu, která je nad veškerým stvořením!“ ¹.

Jáchym a Anna se dožili vysokého věku. Svatý Jáchym zemřel několik let po uvedení své Bohem požehnané dcery do chrámu, k jejímu zasvěcení Bohu, ve věku okolo 80 let. Svatá Anna, když se stala vdovou, se přestěhovala z Nazareta, kde žila s Jáchymem, do Jeruzaléma. A přebývala v Jeruzalémském chrámu u blahodatné Marie. Po dvou letech v Jeruzalémě, zesnula spravedlivá Anna ve věku okolo 70 let.

Církev nazvala svaté spravedlivé Jáchyma a Annu Bohorodiči, neboť byli tělesnými předky Ježíše Krista. Tito spravedliví, jsou na konci každé bohoslužby Pravoslavné Církve, každého dne modlitebně vzpomínáni. To proto, aby se Bůh, skrze modlitby Matky Boží a svatých spravedlivých rodičů Jáchyma a Anny, smiloval a požehnal všechny ty, kteří opouštějí svatý chrám.

Památka Bohorodičů Jáchym a Anny, se slaví následující den, po svátku Narození Bohorodice. Neboť po svátku Narození Panny Marie, je vhodné oslavit i její svaté rodiče. Církev je takto oslavovala od pradávna.

Na základě dávné tradice, v sedmém století svatý Ondřej Krétský ve svém kázání ke svátku Narození Bohorodice, nám říká:

„Jáchym byl muž mírný a tichý, zbožný, vychovaný v zákoně Božím. Žil ctnostně v tělesné čistotě, vedl bezúhonný a poslušný život v souladu s Boží vůlí, chodil s Bohem. Přesto však, zůstával bezdětný až do stáří. Rozkvět jeho života, nepřinesl žádné plody lůna.

Stejně tak i Anna, byla bohumilá, zdrženlivá žena, která žila se svým manželem v naprosté čistotě, přesto zůstávala bezdětná. Dodržování Pánových přikázání, považovala za svou první a jedinou povinnost přesto ji bezdětnost zraňovala, smutnila proto, truchlila a naříkala. Pro svou neplodnost, snášela urážky i odsouzení.

Jáchym a Anna společně smutnili nad tím, že neměli nástupce svého rodu. Avšak jiskra naděje v nich zcela neuhasla. Oba neustále povznášeli svou modlitbu k Bohu, aby jim daroval dítě, které by bylo pokračovatelem rodu.

Napodobujíce modlitbu Chany – Anny, která byla Bohem vyslyšena (1. Sam 1, 10), neodcházeli od Božího chrámu a vroucně prosili Boha, aby rozřešil jejich neplodnost a jim bezdětným, daroval plod života, což se i splnilo.

Bohumilý dar jejich naděje, nebyl Dárcem darů ponechán bez odměny (Jak 1, 17). Všemocná Boží moc, se zjevila v pravý čas, ku pomoci těm, kteří své slzy prolévali v modlitbě před Bohem. A ten, učinil starý pár způsobným, aby z něj vyrašil nový plod života.

Takto, od neplodných rodičů, jako z už odkvetlých stromů, vyrašil pro nás přeslavný plod, Přečistá Panna. Pouta neplodnosti byla zlomena, modlitba dala zázračně vyrašit plodu, bezdětná porodila dítě, bezdětná se stala šťastnou matkou.“

_______

¹ Ó blahoslavená dvojice! Vy jste vynikli nad všechny rodiče, vždyť jste vydali tu, která je nad veškerým ostatním stvořením! Vskutku blahoslavený jsi, Jáchyme, když stal ses rodičem takové dívky! Požehnané je tvé lůno, Anno, neboť jsi vydala matku našeho Života.

Požehnaná prsa, jejichž mlékem jsi kojila živitelku Toho, který živí vše, co dýchá! Modlíme se k vám, všemi velebení bohorodiče, proste

ho, aby se smiloval nad dušemi našimi!

»Sláva… I nyní…« (Hlas 5.), po stichirách na »Hospodine, k tobě volám«, v den svátku svatých



Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.