Svaté ostatky ctih. Antipy |
pondělí 26. prosince 2016
Ctihodný
Antipa Valaamský, Athoský
památka 10. / 23. ledna
Narodil se roku 1816 ve
vesnici Kalapodešti v Moldávii, v rodině diákona jako Alexandr
Georgijevič Lukian. Jeho rodiče byli velmi zbožní, ale chudí, dlouho nemohli mít děti a tak
se malý Alexandr narodil jako vymodlené dítě. Od svého dětství byl zbožný,
mírný a pokorný, projevoval horlivost v učení a v čtení duchovní
literatury. Brzy mu zemřel jeho otec, jeho matka po smrti svého muže přijala
mnišství a zesnula jako schimonachyně¹.
Alexandr byl dán matkou na
učení do knihařské dílny, chlapec však viděl smysl svého bytí jinde a ve svých
dvaceti letech, se rozhodl pro mnišský život.
Když se mu nepodařilo vstoupit do monastýru Neamt², byl nakonec přijat mezi bratry
nevelkého monastýru ve Valašsku, kde se stal duchovním žákem zatvornika
schimonacha Gedeona.
Za nějaký čas, byl postřižen se jménem Alipij,
archimandritou Dimitrijem, v monastýru jménem Braz a z požehnání
archimandrity se vydal na svatou horu Athos. Tam vstoupil do řeckého monastýru
Esfigmen. Čtyři roky horlivě pracoval v monastýrské kuchyni, potom přešel
ke svým krajanům moldavským starcům poustevníkům Nifontu a Nektárijovi. Na
svaté hoře přijal velkou schimu se jménem Antipa a začal žít poustevnickým
způsobem života, nalezl a získal divotvornou ikonu Matky Boží. Po nějakém čase,
z prosby starce Nifonta vstoupil do Moldavského skitu³, který se v té době začal obnovovat a stavět, kde byl
rukopoložen na jeromonacha, kde se staral o společný stůl monastýrské trapézy a
když se nenacházel ve skytu igumen,
dohlížel na skyt jako takový a měl i povinnosti duchovníka skytu. Za nějaký
čas, byl pověřen hospodářem metochu skitu ve městě Jasy, přitom se stal
duchovníkem dvou ženských monastýrů. Na cestách při výběru sbírek pro Moldavský
skyt, došel až do Moskvy a do Petrohradu.
V roce 1865, připlul na ostrov Valaam⁴ do skytu
Všech Svatých, kde zůstal, když našel na tomto místě, mnoho společného
s životem na svaté hoře Athos. Přijal na sebe službu starectví⁵, byl neustále horlivým modlitebníkem
a přísným postníkem, měl dar prozíravosti.
Zesnul 10. ledna roku 1882 na Valaámu. Pohřben
byl za zdí Skytu Všech Svatých, Valaamského monastýru, poblíž kaple Strádání
Krista, aby věřící mohli neustále, bez omezení přicházet k jeho mohyle,
prosit o pomoc a sloužit panychidy.
V šedesátých letech XX. stol, byla mohyla starce
Antipy rozebrána a když v ní nebylo nalezeno nic cenného, tak byla zase
zasypána zeminou, jeho náhrobní deska byla zanechána nakřivo. Země na jeho
mohyle něco málo klesla a díky tomu bylo možné 14. května 1991, najít místo
pohřbení starce. Když byly ostatky vyzdvihnuty z hrobu, od ostatků
vycházela blahá vůně.
Při nedělním všenočním bděním 28. července 1991, byly
svaté ostatky přeneseny do chrámu sv. apod. Petra a Pavla, 24. září téhož roku,
byly svaté ostatky přeneseny do chrámu ctih. Sergije a Hermana Valaámských, kde
přebývají dodnes.
Rumunská Pravoslavná Církev svatořečila ctih. Antipu
z Kaladopešti v roce 1992, v Rumunsku také byl založen monastýr
jeho jména. V Ruské Pravoslavné Církvi byl, ctih. Antipa svatořečen
v roce 2000.
_____________________________________________
¹ Schima z řeckého σχῆμα, tj. vnější vzhled, tvar. Byl prvotně název pro
mnišské oblečení, později pojmenování pro mnišské přísahy, sliby. Malá schima – mění se jméno, mnich přijímá
první mnišské sliby, a plné mnišské oblečení. Velká schima – znovu se může se
měnit jméno, znovu se opakují mnišské sliby, ke kterým se přidávají další,
ještě přísnější, mění se i oděv, který je pro velkou mnišskou schimu zvláštní.
² Monastýr
Neamt - Njamecký monastýr, ve kterém na konci XVIII. stol žil ctih. Paisij
Veličkovský a ve kterém sestavil Dobrotoljubje.
³ dnešní
rumunský monastýr Prodrom.
⁴ Valaam - souostroví v severní části Ladožského jezera, na
kterém se rozprostírá monastýr Proměnění Páně a další skyty.
⁵ Starectví,
starec - v pravoslaví
povětšinou mnišský úděl, mající svůj počátek již v počátcích mnišství,
v jeho kolébce, Egyptě a Palestině. V tradičním chápání potom
jde o mnicha, ne vždy starého léty, ale spíše vyzrálého v duchovních
otázkách, který je schopný vést druhé k nalezení spásy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.