čtvrtek 25. ledna 2018
Sbor novomučedníků a vyznavačů
ruských
památka 25.
ledna/ 7. února
Památka
sboru čili zástupu svatých novomučedníků a vyznavačů ruských připadá na 25.
ledna/ 7. února, pokud tento den připadá na neděli. Pokud tomu tak není, tak jejich
památka připadá na nejbližší neděli po 25. lednu/ 7. únoru.
V tento
konkrétní den Sboru novomučedníků a vyznavačů ruských se koná památka těch svatých,
jejichž datum smrti není známo.
V tento
den také Ruská pravoslavná církev koná památku všech zesnulých, kteří strádali
a zahynuli pro Kristovu víru v době pronásledování. To se děje
z rozhodnutí Posvátného Synodu Ruské pravoslavné církve z 30. ledna 1991
na základě usnesení Místního sněmu z let 1917 – 1918.
Surové,
kruté a krvavé 20. století se pro Rusko stalo nanejvýše tragické, vždyť tato
země ztratila na milióny svých synů a dcer, a to nejen příčinou vnějších
nepřátel, ale také působením vlastních pronásledovatelů z řad ateistů
(tzv. bezbožníků). Mezi zločinně zavražděnými a umučenými lidmi, v těchto letech
pronásledování Církve, bylo nespočetné množství pravoslavných: laických
věřících, mnichů, kněží a ostatního duchovenstva vč. archijerejů, kdy jedinou
jejich vinnou byla víra v Boha.
Pronásledování
věřících začalo brzy po Říjnovém převratu roku 1917. Prvomučedníkem se stal
protojerej Joan Kočurov, který byl dne 31. října/13. listopadu zabit před zraky
svého syna. Jako další byl 25. ledna/7. února roku 1918 v Kyjevě zastřelen
také světitel a nový mučedník Vladimír, metropolita kyjevský a haličský, který
se stal prvním mučedníkem z řad archijerejů. Hned za svatými mučedníky
Joanem a Vladimírem následovaly desítky, stovky a tisíce dalších. Krutost
mučení a smrtí se přitom vyrovnala době prvních mučedníků pro Krista
v prvních stoletích křesťanství.
Proslavením
tohoto zástupu svatých na výročním Archijerejském sněmu roku 2000 lze chápat
jako definitivní ukončení této strašné epochy militantní bezbožnosti. Tímto
svatořečením byla světu zjevena ona mravní velikost a duchovní zápas nových
mučedníků a vyznavačů, kteří ozářili cestu Boží prozřetelnosti v osudu své
země, a napomohli celému ruskému národu vydat svědectví a následně i pochopit
všechny jeho tragické chyby a bolestné omyly, k nimž došlo. V dějinách
svatořečení se ještě nestalo, aby bylo naráz proslaveno Církví a svatořečeno tolik
nových svatých nebeských přímluvců (do
zástupu svatých přibylo více než tisíc nových mučedníků).
Mezi
těmi, kdo strádal za víru ve 20. stol, byli svt. Tichon, patriarcha moskevský a
celé Rusi, jehož volba proběhla v chrámu Krista Spasitele († 1925); svatí carští mučedníci, tedy poslední ruský car Nikolaj II., carevna Alexandra, carevičAlexej, Olga, Taťána, Marie, Anastasie a ostatní s nimi umučení († 1918); svt.
nov. muč. Petr, metropolita Krutický († 1937); svt. nov. muč. Vladimír,
metropolita kyjevský a haličský († 1918); svt. nov. muč. Benjamin, metropolita petrohradský
a gdovský; svt. nov. muč. metropolita
Serafím (Čičagov) († 1937); klíčník chrámu Krista Spasitele, protopresbyter
Alexander (Chotovickij) († 1937); ctih. nov. muč. velkokněžna Jelizaveta a
inokině Varvara († 1918) a velký zástup dalších svatých zjevených i nezjevených.
Ikona
Sboru nových mučedníků a vyznavačů ruských byla napsána ikonopisci
Pravoslavného Svato-Tichonovského bohosloveckého institutu. Sestává z tzv. Deisis (ikona nebo skupina ikon zobrazující ve svém středu Ježíše Krista) a
15 klejm (klejmo je malá samostatná
kompozice umístěná na kraji ikony, která doplňuje hlavní téma zobrazené v poli
ikony), rozměr ikony samé je 167 x 135 cm. Podrobný popis této ikony byl
vydán ve zvláštní brožuře: Ikona Sboru
nových mučedníků a vyznavačů ruských, pro Krista strádajících, zjevených i
nezjevených, proslavených na jubilejním Archijerejském sněmu.
Svatí
nový mučedníci a vyznavači,
proste Boha za nás!
Modlitba novým mučedníkům a vyznavačům
Svatí
noví mučedníci a vyznavači, světitelé a pastýři Církve Kristovy, carští mučedníci,
zbožná knížata a kněžny, odvážní vojíni, mniši i prostí věřící, zbožní muži i
ženy, všeho věku a postavení, kteří jste pro Krista strádali, osvědčili jste
jemu svou věrnost až do smrti a nakonec od Něj přijali korunu života!
Vy
jste se zjevili ve dnech krutého pronásledování, které naši zemi postihlo od
bezbožných lidí, a stali jste se obrazem a příkladem trpělivosti, odvážnou a
nezahanbitelnou nadějí v těžkých dobách a strádáních. Nyní, v ráji
sladkém, se radujete před Božím trůnem, ve slávě předstupujete a neustálé chvály
a prosby spolu s anděly a všemi svatými Trojjedinému Bohu přinášíte.
Proto
i my, nedůstojní, vás prosíme a k vám se modlíme, naši svatí příbuzní,
nezapomeňte na pozemskou vlast naši, hříchem Kainovy bratrovraždy, zhanobením
svatyň, bezbožností a nezákonností naší zatíženou. Uproste Pána mocností, aby v tomto
bouřlivém a zlém světě utvrdil svoji Církev jako neotřesitelnou stěnu, a aby
znovuzrodil v naší zemi ducha bratrské lásky a pokoje; abychom se znovu
stali královským kněžstvem, Božím pokolením, vyvoleným a svatým, neustále spolu
s vámi oslavujíce Otce i Syna i Svatého Ducha na věky věkův. Amen.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.